• ثبت لوگو
  • ثبت برند
  • ثبت علامت تجاری
  • ثبت آرم یا آرم تجاری
  • ثبت نام تجاری
  • ثبت نشان تجاری
  • ثبت مالکیت معنوی

در اینجا اطلاعات جامعی از روند ،  هزینه ها، مدارک مورد نیاز  و دیگر اطلاعات لازم  جهت ثبت برند را بصورت ساده  مطرح کنیم.

تعریف علامت تجاری یا آرم  یا برند

برند  عبارت از يك طرح یا آرم مشخص است كه اجناس و خدمات به خصوص كه توسط شخص يا تشكيلات خاصي توليد و فراهم شده‌اند را  از سایر کالاها یا خدمات مشابه متمايز مي سازد.  می توان گفت اولین علائم تجاری یا برند  توسط  مردمان باستان استفاده شد.برند  عبارت از يك طرح یا آرم مشخص است كه اجناس و خدمات به خصوص كه توسط شخص يا تشكيلات خاصي توليد و فراهم شده‌اند را  از سایر کالاها یا خدمات مشابه متمايز مي سازد.  می توان گفت اولین علائم تجاری یا برند  توسط  مردمان باستان استفاده شد. در دوران باستان  صنعت گران امضاها يا علائم خود را روي آثار هنري خود حک مي‌كردند تا به عنوان صاحب اثر شناخته گردند. . با گذشت زمان  اين علائم  جاي خود را به سيستم امروزي ثبت برند دادند. سیستم ثبت و حفظ علامت تجاری به مصرف‌كننده نهایی این امکان را می دهد  كه از كالاها و خدماتي با ماهيت و كيفيت مور نظرخود  و با یک علامت تجاری خاص استفاده ببرند در حقیقت سیستم ثبت برند در امر حفاظت از هویت  و اصالت  یک کسب و کار یا فعالیت تجاری بسیار مثمرثمر می باشد.

هدف از ثبت لوگو یا برند  چیست؟

آرم تجاري  یا لوگو یا همچنین برند  با ایجاد حق انحصاري براي  صاحب اثر و یا ارائه کنندگان كالاها و خدمات و نیز با ایجاد امکان صدور مجوز  استفاده از برند در صورت پرداخت مبلغ مشخص شده  از صاحبین اثرو  آثارشان حراست می نماید. حفاظت از ثبت برند تجاری پس از ثبت آن به مدت  محدود ادامه دارد ،  لکن قابليت تمديد شدن نامحدود پس از  پرداخت هزینه  مربوطه را دارد.  اغلب مراجع قانوني محافظت  از آرم تجاري  و پیگرد سوء استفاده کنندگان از آن را مورد تایید قرار می دهند.   با  نگاه گسترده تر  می توان گفت که ، علامات تجاری  با رسميت بخشيدن  به فعالیت  افراد و دادن سود اقتصادي به آنها،  بر روی علامات در سطح جهاني سرمايه‌گذاري  کرده و سبب رواج اين  نوآوری می گردند. به علاوه حفظ و نگهداری از علائم تجاري  مانعی بر سر راه متخلفین است و از سوء استفاده ازیک نام برند تجاری خاص باهدف فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب با نام مشابه جلوگیری می کند.نظام ثبت برند آگاهي و امكان سرمايه‌گذاري جهت توليد و فروش كالاها و خدمات را در عادلانه ترین  شرايط  برای مردم فراهم می سازد و از اين راه تجارت بين‌المللي را تسهيل مي‌كند.

علائمی که قابلیت ثبت شدن دارند:

علائم تجاری یا برند را می توان به شکل نامحدود طراحی کرده  و به ثبت رساند.  . نشان تجاری  مي‌تواند ترکیبی از  یک یا چند لغت ، حرف يا شماره باشد. برندها را می توان در انواع  نقش ها، سمبل‌ها، نشان های  سه‌بعدي مانند فرم یا بسته‌بندي كالاها، علائم صوتی  مثل موسيقي يا اصوات، بوها  و يا رنگ‌هايي  که معرف ويژگي‌های کالا یا خدمات   هستند ، به تصویر کشید.
علاوه بر برند هایی  كه مشخص كنندة منبع تولیدات و  خدمات هستند، چند دسته علائم یا نشان تجاری ديگر نيز موجود است. علائم مشترک  اتحاديه‌ها برای  افراد  عضو  با هدف  معرفي آنها  با يك سطح كيفي خاص  ویا سایر مشخصه های آن اتحادیه همچون  اتحاديه‌هاي معرفي‌كنندة نساجان، مهندسان ، معماران.

به علاوه نشان های استاندارد یا تصدیق نامه ها به منظور تایید محصولات ، دسته ای از علائم تجاری را تشکیل می دهند اما منوط بر عضویت در اتحادیه و یا صنف خاصی نمی باشند و به هرکس که بتواند کالایی مطابق با استاندارد مدنظر تولید کند اعطا می گردند. 
علائم تصديق‌نامه‌ها با استانداردهاي معين، براي نشان دادن مقبولیت کیفیت محصولات داده مي‌شوند، ولي محدود به هیچ گونه عضويتي نيستند. آنها را مي‌توان به هر كس كه تصديق  و اثبات كند که  كالاهاي مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا نمود. براي نمونه، گواهي‌نامه استاندارد كيفيت \"ISO 2000\" يك گواهي‌نامة  و  علامت شناخته شده بین المللی است.

مراحل ثبت برند یا علامت تجاری

  • اشخاص حقوقی

به منظور ثبت لوگو یا علامت تجاری یا برند خود به نام شرکت ( شخص حقوقی)  تهیه و تکمیل مدارک ذیل  لازم است:

1.      کپی مدارک ثبت شرکت (آگهی تاسیس و  آگهی تغییرات شرکت  اعم از تغییر نام ،آدرس، سرمایه و...)

2.       روزنامه رسمی  تاسیس و تغییرات  شرکت

3.       فتوکپی  از مجوز های شرکت (پروانه بهره برداری ، جواز تاسیس )

4.       در صورت نداشتن مجوز بنام شرکت اگر  مجوزی دال بر فعالیت به نام رئیس ��یات مدیره یا مدیرعامل صادر شده باشد برای ثبت برند کفایت می کند. 

5.      رونوشت از کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل آن

6.       فتوکپی از مدارک  شناسایی مدیرعامل شرکت

7.      یک نمونه از علامت  تجاری مورددر خواست به ابعاد 10*10

8.      مهر شرکت

  • اشخاص حقیقی

برای ثبت برند به نام شخص و نه شرکت مدارک ذیل مورد نیاز است:

1.      فتوکپی شناسنامه و کارت ملی شخص درخواست کننده

2.      رونوشت از  جواز کسب یا مجوزی دال بر فعالیت مرتبط

3.      کپی از  کارت بازرگانی شخص

4.      یک نمونه از برند یا طرح مورد نظر به اندازه 10*10

ثبت نام در سامانه مالکیت صنعتی قسمت ثبت علائم تجاری

 ابتدا به پایگاه اینترنتی به آدرس    sherkat.ssaa.ir  ( سامانه ثبت علامت تجاری)مراجعه نمایید.
در بخش سمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید.بعد از آن در قسمت خدمات الکترونیک به اداره ثبت علائم تجاری رفته و سپس  از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به کادراول ثبت اظهارنامه ی علامت مراجعه نمایید. با انتخاب گزینه ی موافق هستم ، مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان  داده خواهد شد. وارد بخش  اول ( ورود اطلاعات اظهارنامه)  شوید. با انتخاب نوع اظهار نامه ،  گزینه افزودن مالک را انتخاب کنید.با توجه به نوع شخص ( حقیقی یا حقوقی ) مراحل را به زبان فارسی  تکمیل نمایید. 
در قسمت ثبت :   بر روی  عبارت «درخواست ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم» کلیک نمایید.

  • مرحله نخست
     به ورود اطلاعات شخصیت حقوقی(شرکت) ویا حقیقی (شخص ) به صورت  کامل می پردازیم.
    در قسمت ورود اطلاعات  مشخصات فردی که به عنوان  ابلاغ گیرنده  در نظر گرفته شده است   وشماره تماس وی  وارد سامانه می شود   که رمز و ابلاغیه های بعدی به این شماره پیامک می گردد.
    در مرحله  ورود اطلاعات وکیل یا نماینده قانونی : اگر  فردی برای ثبت برند خود به وکیل مراجعه نماید و نتیجتا"درخواست کننده وکیل باشد  گزینه " وکیل دادگستری " انتخاب می شود و  در غیر این صورت با انتخاب  گزینه" یکی از مدیران " یک نفر از میان  شرکاء یا مدیران شرکت به عنوان متقاضی ثبت برند معرفی میگردد.
    در بخش انتخاب کالا بر اساس مجوزهای موجود: در صورت مطلع بودن از شماره طبقه  کالای درخواستی عنوان " شماره کا��ای درخواستی را می دانم " را گزینش کرده در غیر اینصورت گزینه دوم را انتخاب نمایید و نام محصول را وارد می نمایید  تا طبقه مربوط به آن محصول  برای شما مشخص شود.
  • مرحله دوم
     در این مرحله به مدارک ذکر شده برای ثبت برند آپلود می گردد و در سامانه قرار می گیرد.   
    نکته :اگر تعداد مدارک بیشتراز فایل های مشخص شده برای بارگذاری بود با انتخاب  گزینه " افزودن ضمائم اختیاری " می توانیم  مدارک بیشتری  را بارگزاری کنیم.
  • مرحله سوم
    مرور  و تایید اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده.
  • مرحله آخر
    واریز هزینه اولیه ثبت برند از طریق اینترنت و دریافت شماره اظهارنامه و رمز مورد نظر از طریق شماره تماس فرد ابلاغ گیرنده .

سایر مراحل ثبتی

  • از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه  مبلغ  روزنامه رسمی ابتدایی برند  از طریق  اینترنت بانک پرداخت  می شود.
  • پس  از چاپ روزنامه رسمی برند ثبت شده  طی 10 روز کاری از طریق سایت مدت  زمان یک ماهه برای طرح   اعتراضات نسبت  به علامت اطلاع رسانی  می گردد .
  • پس از گذشت یک ماه از  زمان صدور روزنامه رسمی و در صورت عدم اعتراض ، وارد پرونده خود در سایت اداره مالکیت صنعتی شده با ورود شماره اظهارنامه و رمز آن  باید نسب به واریز اینترنتی مبلغ نهایی بابت صدور  پروانه ده ساله انحصاری اقدام نمایید  .
  • طی 7  تا 10 روزکاری آگهی دوم برند چاپ شده و وارد سایت روزنامه رسمی می گرددمبلغ روزنامه دوم نیز از طریق اینترنت واریز می شود.
  • طی 10 روز کاری پس از صدور روزنامه دوم برند وکیل پرونده  با یک نسخه  از کلیه  مدارک شامل (آگهی درخواست  ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم برند تجاری) به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و درخواست پروانه یا تصدیق ده ساله برند انجام می پذیرد .
  • ظرف یک الی دو روز کاری پروانه صادر شده و تحویل پروانه و  مدارک به موکل اطلاع رسانی می شود .

در صورت وجود  نقص در پرونده ها

با توجه به نظر کارشناسان اداره مالکیت صنعتی در جهت  رفع نقص  گام برمی داریم.
در صورت عدم تایید  اظهارنامه تقاضای ثبت برند دیگر امکان ادامه و پیگیری پرونده وجود نداشته و نشانه اتمام پرونده می باشد .

آدرس اداره مالکیت صنعتی : تهران- میدان امام خمینی (ره )- خیابان فیاض بخش -ساختمان قدیمی بانک ملی- اداره مالکیت صنعتی.

گفتگوی کوتاه در خصوص برند

باید بدانید که علامت تجاری، لوگو،برند و نام  یا نشان تجاری همه یکی هستند و ثبت آنها فرقی با هم ندارد. اما شکل تجاری (مثلا بطری آب معدنی) جنس متفاوتی با نام تجاری دارد اما نحوه ثبت و شرایط آنها یکسان است.

فرایند ثبت علامت تجاری در کل به 2 صورت قابل انجام است :

1.      توسط خود شما

2.      توسط مجتمع ثبت ایلیا

در قالب جدول مقایسه ای، ثبت علامت تجاری توسط خودتان و توسط مجتمع ثبت شرکت ایلیا  را تشریح کرده ایم.

اگر خودتان نتوانستید علامت تجاری را ثبت کنید، ما می توانیم در کوتاهترین زمان ممکن انجام کلیه مراحل آن را  به عهده بگیریم.

چرا علامت تجاری، برند، لوگو یا  نام تجاری ثبت کنیم؟

برند و برندینگ از آغاز رکن اصلی کسب و کارمحسوب شده  و داشتن یک نام یا نشان ثابت به لحاظ تداوم در تجارت بسیار حائز اهمیت است. به همین سبب شرکت ها و اشخاص بسیاری هستند که تلاش دارند در راستای رونق حرفه خود  با به ثبت رسانیدن  برند تجاری  که برایش برنامه ریزی کرده  و زحمت کشیده اند سبب موفقیت و اعتلای آن گردند.. حفاظت از برند یا  علامت تجاری فقط به ثبت رسیدن آن نیست و قوانین استفاده، نگهداری و مسائل مربوط به آن نیز  بسیار مهم می باشد. از این رو مجتمع ثبت ایلیا  تلاش کرده است تا اطلاعات کامل و مفیدی در خصوص ثبت برند ، ثبت لوگو، آرم یا نام و نشان تجاری در اختیار شما قرار دهد و در تمام مراحل انجام کار راهنمای شما باشد.

 همانطور که گفته شد علامت تجاری طرحی  است که امکان تمایز  کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا شرکت را از کالاها یا خدمات سایر اشخاص یا شرکت ها فراهم می سازد.

ثبت علامت تجاری به نام فرد به شکل فارسی یا لاتین

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری

شخصی

1.      فتوکپی شناسنامه

2.      فتوکپی کارت ملی

3.      رونوشت از پروانه کسب

4.      نمونه برند طراحی شده 6 با ابعاد*6

5.      ارائه کارت بازرگانی به نام خود شخص برای علامت تجاری به شکل لاتین .

شرکتی

1.      کپی کلیه مدارک شرکت

2.      آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و هرنوع تغییرات

3.      مجوزهای لازم

·        جواز تاسیس

·        پروانه بهره برداری (تولید یا صنایع)

·        پروانه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل

4.      کارت بازرگانی در صورتی که داخل علامت تجاری حرف لاتین بکار رفته باشد

5.      کپی مدارک شناسایی مدیرعامل

6.       یک نمونه از برند طراحی شده با اندازه 6*6

زمان لازم برای  ثبت علامت تجاری شخصی و شرکتی

  • دوماه از مرحله تکمیل مدارک و شروع به کار
  • چهار ماه و نیم تا صدور پروانه 10 ساله اولیه و اتمام کار

فرایند ثبت علامت تجاری توسط شما

1.      تکمیل مدارک درخواستی ( توجه داشته باشید که این مدارک برای ثبت برند به نام شما و به نام شرکت متفاوت خواهد بود )

2.      در این مرحله می توانید از دو روش اقدام کنید  

1.      ورود به سامانه ثبت علامت تجاری و آغاز فرایند ثبت  از طریق راهنمای استفاده از سامانه

2.      تماس با شماره تلفن 32137 -026 و گفتگو با کارشناسان ثبت برند مجتمع ثبت ایلیا

در صورت انتخاب دوم  و پس از حضور شما در مجتمع بلافاصله و در کوتاهترین زمان ممکن مراحل ثبت آرم یا علامت تجاری شما  ودر صورت تمایل  طراحی لوگو و برند برای شما  آغاز می گردد.

فرایند ثبت علامت تجاری توسط مجتمع ثبت ایلیا

1.      عقد قرارداد و امضاء وکالتنامه توسط موکل (جهت انجام امور اداری ثبت برند)

2.      بازبینی  دقیق مدارک، اطلاعات و شرایط موکل برای ثبت برند

3.      در صورت نیاز به استعلام و تمایل فرد ، ابتدا قابلیت ثبت نام تجاری استعلام می گردد.

4.      با توجه به مدارک و مجوزهای لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری مورد به  سیستم اداره ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شده و پرونده ثبت برند بصورت رسمی تشکیل می شود. (پس از تشکیل پرونده حدودا تا مرحله بعدی 2 ماه فرصت نیاز است)

5.      با تشکیل پرونده و ارجاع به  کارشناس اداره مالکیت صنعتی، نتیجه کارشناسی و وضعیت پرونده پس از 2 ماه  بررسی مشخص می شود، و نتیجه آن یکی از موارد ذیل خواهد بود:

1.      تایید : پرونده و اطلاعات بدون نقص است ، مغایرت و مشابهتی ندارد و برای صدور آگهی درخواست  ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.

·         در این زمان باید برای  روزنامه رسمی اقدام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار درج می گردد. توجه داشته باشید انتشار روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان بر است .

·         پس از صدور روزنامه رسمی اول 1 ماه زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص ثبت برند مورد نظر شما دارد  اعتراض خود را اعلام کند.

·         اگر  30 روز کاری گذشته و هیچ اعتراضی  اعلام نگردد ، می توان  سریع درخواست آگهی دوم را را داد. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تا اینجا حدودا" %90 کار انجام شده است.

·         پس از آگهی دوم  سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)

·         10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل رویت و پیگیری باشد.

·         با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت برند به اداره مالکیت صنعتی داده می شود.

·         پس از  گذشت 2 الی 3 روز کاری پرونده به اتمام رسیده و مدارک ثبت برند آماده تحویل به موکل است.

·         کل فرایند حدود 5- 6 ماه کاری زمان می برد و قطعا اگر خود شما اقدام نمایید این مدت طولانی تر خواهد بود.

2.      رد کامل : پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.

3.      نقص پرونده یا وجود مشابهت : احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا کامل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص قانونا" اقدام شود. و دیگر اشکالات جزئی نیز محتمل است  که در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقص مراحل  بعدی هما��ند مراحل پس از تایید انجام  می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل و ایرادات رفع  شده اند.

واژه شناسی  علامت تجاری، برند
  • ثبت لوگو
  • ثبت برند
  • ثبت علامت تجاری
  • ثبت آرم یا آرم تجاری
  • ثبت نام تجاری
  • ثبت مالکیت معنوی
  • ثبت نماد تجاری
  • ثبت نشان تجاری

جدول مقایسه فرایند ثبت علامت تجاری توسط مجتمع ثبت ایلیا و خودتان

اقدامات لازم در فرایند ثبت
فرایند ثبت توسط مجتمع ثبتی ایلیا انجام شود
فرایند ثبت علامت تجاری توسط متقاضی انجام شود

ثبت نام اینترنتی در سامانه

کارشناسان متخصص اقدام به ثبت نام میکنند

در صورتی که نتوانی اطلاعات درخواستی را به صورت صحیح وارد نمایید ممکن است اظهارنامه شما رد شود.

پیگیری سامانه ای

کارشناسان در مدت 2ماه کاری که برای ثبت لازم است تمامی پیگیری های لازم را انجام میدهد

تقریبا 2ماه کاری زمان لازم است

حیاتی ترین قسمت ثبت رفع نقض آن میباشد

کارشناسان مجرب مجتمع ثبتی ایلیا اقدام به رفع نقص میکنند.

باید به مشاوران مجرب در این زمینه مراجعه نمایید.

آگهی اولیه صادر میشود

مدارک لازم را به اطلاع موکل میرساند و در جهت تکمیل آن راهنمایی میکند

ممکن است اطلاعی از مدارک نداشته باشید

انتشار روزنامه رسمی اولیه

بعد از صدور آگهی اقدام به ثبت نام می کند.

متقاضی ثبت باید حضورا برای دریافت روزنامه مراجعه نماید

پیگری اینترنتی

پیگیری ها سامانه ای از طریق کارشناسان انجام میشود

پیگیری های حضوری باید انجام شود.

اعلام هزینه

در صورت عدم نقص هزینه های لازم پرداخت میشود

هزینه های اعلام شده واریز مینمایید

انتشار روزنامه رسمی دوم

آگهی دوم ثبت نام میشود و انتشار می یابد

متقاضی ثبت باید حضورا برای دریافت روزنامه مراجعه نماید

تکمیل مدارک

از طریق وکیل تکمیل پرونده در اداره مالکیت صنعتی انجام میشود

به روال گذشته

پایان مراحل ثبت برند

 

برای تصدیق 10 ساله انحصاری برند مراجعه میشود

تکمیل پرونده توسط خود متقاضی و مراجعه به اداره مالکیت صنعتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسش های رایج  در رابطه با  ثبت برند یا  علامت تجاری

1.      علامت ثبت شده ای هست که من در حال خرید آن هستم چگونه میتوانم برند را به نام خودم تغییر بدهم؟
با داشتن جواز مشابه با جواز فروشنده علامت می توانید برای تغییر نام علامت به نام خود به صورت قانونی  اقدام نمایید.

2.      مدارک مورد نیاز برای تغییر مدارک نام تجاری چیست؟
فتوکپی شناسنامه و کارت ملی  فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده (فروشنده و خریدار)
ارائه مجوز از  صنف انتقال دهنده
اصل پروانه ده ساله
تسلیم صلح نامه محضری

3.      برای تمدید برند چه کار باید کرد؟
تمام مراحل اجرایی همانند مراحل اولیه  ثبت آرم است وهمان هزینه را نیز در بر دارد.

4.      آیا ثبت برند حتما باید توسط وکیل انجام گیرد یا خودمان نیز می توانیم پیگیر آن شویم؟
خود شخص نیز می تواند برای این کار اقدام کند . (لطفا" به جدول فوق مراجعه شود. )

5.      ثبت برند یا لوگو به چه مدت زمان نیاز دارد؟
ثبت علامت تجاری درمرحله تایید نام  به مدت 45 روز تا  دو ماه زمان می برد و بعد از آن 3-4 ماه برای صدور حق انحصاری ده ساله زمان لازم است. 

6.       آیا برای ثبت علامت تجاری داشتن جواز فعالیت لازم است؟
برای ثبت برند داشتن جواز یا پروانه بهره برداری  یا مدرکی حاکی از فعالیت مرتبط  ضروری می باشد.

7.       آیا می توان برند را منتقل نمود؟
بله مراحل ثبت آن همانند ثبت اولیه است با این تفاوت که گواهی 10 ساله نیز در مدارک موجود است.

8.      روزنامه دوم در ثبت آرم تجاری چیست؟
روزنامه دوم در ثبت  آرم یاعلامت تجاری همان روزنامه 10مربوط به آگهی ساله است.

9.      آیا میتوان قبل از  اقدام برای ثبت برند مطلع شد که علامت تجاری مورد نظر مان قبلا" ثبت شده است یا خیر؟
بله می توانید با پرداخت هز��نه استعلام علامت تجاری  واستعلام در این رابطه که آیا این نام تجاری قبلا ثبت شده است یا خیر می توان از عدم سابقه ثبت آن مطمئن شد.

10.  آیا میتوانم نام مغازه خود راتحت عنوان علامت تجاری به ثبت برسانم؟
 آری ،با ارائه جواز کسب نام مغازه شما به شکل انحصاری به ثبت خواهد رسید و قابل تمدید خواهد بود.

11.   آیا برای ثبت برند  یا علامت تجاری   ارائه8 مجوز ضروری است؟
 بله  ارائه جوازی دال بر فعالیت مرتبط الزامی است

12.  آیا خودمان می توانیم از سایتهای موجود برای ثبت برند استعلام کنیم ؟ 
خیر  این سایتها قابل استناد نیستند و به منظور گرفتن استعلام ازواحدهای ثبتی مانند بخش ثبت مجتمع ایلیا کمک بگیرید.

13.  پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه بهر برداری برای واحدهای تولیدی یا کارخانجات توسط صنوف یا اتحادیه های مرتبط صادر می گردد.

14.  آیا در یک علامت تجاری هم نماد شرکت و هم اسم آن را می توان گنجاند؟
بله امکان ذکر هردو وجود دارد.

15.  آیا میتوان علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است را در ایران نیز ثبت کرد؟
اگر آن علامت به شکل بین المللی ثبت شده باشد ثبت آن غیرممکن است.

تعریف علامت تجاری، علامت جمعي و نام تجاري  و برند طبق قوانین ثبت آن :

1.      علامت يعني هر طرح تصویری یا قابل رؤيتي كه وجه  تمایز كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي از یکدیگر باشد

2.      علامت جمعي يعني هر نشان مرئی  كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت قید شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.

3.      نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.

چرا آرم ، لوگو یا علامت تجاری ثبت می شود؟

ضمانت تشخیص محصولات از یکدیگر توسط مشتریان می باشد.

امکان تمایز تولیدات و خدمات یک شرکت از شرکت دیگر را فراهم می سازد.

به بازاریابی ، کسب شهرت و ایجاد وجهه عمومی برای یک محصول یا خدمات کمک شایانی می کند.

با تفویض اجازه استفاده از آن بردرآمد صاحب علامت تجاری یا برند می افزاید .

با استفاده از آن می توان قرارداد اعطای نمایندگی منعقد نمود .

ضمانت ارزشمند پیشرفت حرف و مشاغل است.

انگیزه بیشتری به افراد و شرکتها جهت بهینه سازی کیفیت محصولات یا خدمات آنها می دهد.

می تواند برای دریافت تسهیلات موثر باشد.

حقوق انحصاری و حفاظت از نشان های تجاری

با اینکه اکثر صاحبان حرف و مشاغل  از اهمیت استقاده از لوگو یا نشان و برند تجاری  به منظور تمایز  محصولاتشان از محصولات رقبا آگاهی دارند ، همه آنها  متوجه اهمیت حفاظت از علامت تجاری از طریق ثبت نیستند.

پس از ثبت برند  به نام شخص یا شرکت  صاحب آن برند  برای استفاده از آن حق انحصاری پیدا میکند،  و به موجب آن می‌تواند از تولیدکالاهای یکسان یا  ارائه خدمات مشابه توسط اشخاص سودجو با  علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری آن شخص یا شرکت هستند، ممانعت به عمل آورد.

اگر برندی  ثبت نشود، رقبا می توانند از همان برند یا برندی  که شباهت آن با علامت مزبور تا اندازه ایست که برای مشتریان فریب دهنده باشد ،  برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده کنند  و در نتیجه سرمایه‌گذاری صاحب اثر یا برند  در زمینه  بازاریابی یک محصول ممکن است بی نتیجه باشد زیرا  مصرف کنندگان  تصور می کنند که  آن محصول متعلق به همان شرکتی است  که تبلیغات و بازاریابی نموده و کالای خود را معرفی کرده است و متعاقبا" به اشتباه  کالای رقیب را خریداری کنند. این نکته نه تنها سود شخص یا شرکت  تولیدکننده را کاهش خواهد داد و مشتریان وی را گمراه خواهد کرد بلکه ممکن است سبب سوء شهرت صاحبان علامت تجاری گردد بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت پایینی داشته باشد.

با توجه به ارزش آرم یا برند  و اهمیت آن  در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار  ثبت آن در طبقه مربوط به جهت ضمانت فعالیت تجاری و پایداری آن بسیار ضروری است.

بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک  لوگو یاعلامت تجاری ثبت شده به شرکت‌ها و اشخاص  ثالث سهل تر  است و در نتیجه می‌تواند سبب کسب  درآمد بیشتر برای شرکت یا شخص گردد  یا اساس عقد  یک قرارداد اعطای نمایندگی فروش باشد.

بعضا " یک آرم تجاری ثبت شده  و شناخته شده در میان مصرف کنندگان  ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا تسهیلات از موسسات مالی و بانکها  استفاده شود که خود از عوامل موفقیت یک حرفه یا تجارت محسوب می گردد و براهمیت ثبت آن می افزاید.

مدت اعتبار برند ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت تجاری  ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مربوطه ، قابل تمديد است‌.  در صورتی که پس از پایان مدت ده ساله  بری تمدید پروانه انحصاری ثبت برند اقدام نگردد قانونگذار يك مهلت ارفاقي شش ماهه از زمان پايان دوره را  براي پرداخت هزينه تمديدو جريمه تأخير، در نظر گرفته است.

کدام برند و علامات تجاری امکان ثبت دارد؟

هر کلمه، حرف یا حروف، شماره، تصویر ، تجسم ، فرم، رنگ، ترسیم، برچسب (اتیکت)یا ترکیبی از این موارد  که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود،  آرم ، برند یا علامت تجاری به حساب می آید. در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی هم علامت تجاری محسوب می‌شوند . تعداد فزاینده  کشورها این امکان را می دهد  که شکل‌هائی از علائم تجاری که پیش از این متداول نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند  انواع الوان، علامات سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های سمعی یا  (آواها ) ونشان‌های قابل استشمام (رایحه ها ). با این وجود ، بسیاری از کشورها برای  ثبت برند محدودیت‌هایی را مد نظر قرارداده ان��  و عمومآ اجازه ثبت نشان‌ها ی قابل رویت ، تصویری یا گرافیکی را می دهند.

علامت های تجاری و برند های زیر را نمی توانید ثبت کنید!

اسامی عام  را نمی توان برای برند به ثبت رسانید مثلا"، اگر شرکت شما قصد دارد برند  «پکیج» را برای فروش پکیج ثبت کند، این برند تایید نمی گردد زیرا کلمه پکیج اسم عامی است که به همه انواع آن اشاره دارد.

لغات موصوفی  ( توصیف کننده)  را نیز نمی توان ثبت کرد . این لغات کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه خوشمزه که شکلات را توصیف می کند  به عنوان برندی برای شکلات  ممکن نیست . در حقیقت اگر به  یک تولیدکننده شکلات برای حق استفاده انحصاری از کلمه «خوشمزه»  اجازه داده شود در حق سایر تولیدکنندگان این محصول  غیرمنصفانه عمل شده است . واژه های دیگر از همین قبیل  مانند «سریع » «بهترین»، «کلاسیک» یا «نوآورانه »نیز  به احتمال زیاد  رد خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان  تجاری خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، الزامی  است.

علائم گمراه کننده (فریب دهنده):  علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کنند یا فریب می‌دهند. برای مثال،  فروش مارگارین با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد تایید نمی شود  چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال قریب به یقین ، تصور خواهند کرد که این علامت مربوط به  به محصولات لبنی مانند کره حیوانی است .

علائمی که مغایر با موازین اسلامی ، نظم عمومی و اخلاق حسنه هستندقابل ثبت نمی باشند . بطور کلی کلمات یا تصاویری که عرف  و هنجارهای اخلاقی  جامعه و  مذهب را  که مورد پذیرش عموم هستند را  نقض می کند بعنوان  برند نمی توان ثبت کرد.

پرچم‌ها،  نشان‌های  مملکتی یا سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است  معمولآ قابل ثبت نیستند.

 براساس قوانین تجارت علامت درموارد ذیل  قابل ثبت نيست‌

عدم توانایی  در متمایز  ساختن کالا یا خدمات یک شرکت از سایر کالاها یا خدمات مشابه

 علامت یا برندی که  مغایر با موازين شرعي ؛ نظم عمومي ، عرف یا  اخلاق حسنه باشد.

 برندی که  سبب گمراهی مراكز تجاري يا عمومي نسبت به  مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها  گردد.

 هرگاه علامت تجاری عين يا تقليدی از  نشان های ارتشی ، کشوری ، لشکری ‌، پرچم‌ یا سایر نشان های مملکتی ، نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق به یک كشور، سازمانهاي بين‌الدولی يا ارگانهایی كه تحت قوانین  كنوانسيونهاي بين‌المللي به ثبت رسیده اند ، بوده يا موارد فوق الذکر يكي از اجزاء آن نام تجاری  باشد، ثبت آن غیر ممکن است  مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذي‌صلاح اجازه استفاده از آن صادر شود.

 اگر  برندی عين يا به طرز گمراه‌كننده‌اي شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري  دیگری باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه پیش از این در ایران ثبت وشناخته شده است، قابلیت ثبت نخواهد داشت.

 هم چنین است  لوگو یا آرمی که عين يا شبيه آن قبلا" براي خدمات غيرمشابه ثبت و شناخته شده باشد مشروط بر آن كه عرفا" ميان استفاده از علامت تجاری و مالکیت علامت از پیش ثبت شده ارتباطی وجود داشته و ثبت آن به منافع صاحب علامت قبلي آسیبی وارد نسازد.

در صورتی که  نام تجاری عين علامتي باشد كه قبلا" به نام فرد  ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم تر از تاریخ درخواست ثبت برند فعلی  بوده  يا  شباهت با علامت تجاری که  داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات بوده  و يا برندی که  براي  معرفی كالا و خدماتي است كه به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي اذهان  مصرف کنندگان نهایی شود.

در پایان لازم است که به اطلاع شما عزیزان برسانم در صورت هرگونه اطلاع در خصوص ثبت برند در کرج و علامت تجاری با کارشناسان مجرب موسسه ثبت شرکت ایلیا در ارتباط باشید.