گفتاری در خصوص ثبت علامت تجاری

امروزه همه افراد آشنایی مختصری با علامت تجاری دارند و ضرورت ثبت علامت تجاری بر کسی پوشیده نیست. به طور کلی علامت تجاری به نام و نشان تجاری گفته می شود که  کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها متمایز و جدا می سازد.

هر شرکت میتواند علائم تجاری مختلفی داشته باشد. علامت تجاری بسته به نوع حوزه فعالیت هر شرکتی در طبقات خاصی قابل ثبت است . به طور مثال علامت تجاری باراد در طبقه ی پشتی های طبی ثبت شده است اما قابلیت ثبت در طبقه ی مواد غذایی را دارد.

طبق قانون ثبت علائم تجاری پس از ثبت علامت تجاری فرد حقیقی یا حقوقی نسبت به علامت تجاری خود حق انحصاری پیدا میکند و به موجب آن میتوانید از شخصی که از علامت تجاری وی سو استفاده کرده است شکایت نماید و پیگیری قانونی به عمل آورد. برای مثال شخصی که علامت تجاری آن مشابه یا عین علامت تجاری صاحب علامت تجاری باشد متخلف محسوب می شود و وی می تواند جهت جلوگیری از آن اقدام کند. علامت جمعی نیز که ماده 45 به آن می پردازد علامتی است که توسط صنف یا انجمنی به ثبت می رسد و استفاده از آن عضویت در آن انجمن یا صنف است.

ماده 45 قانون علامت تجاری

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق حاصله 

امروزه اکثرصاحبان مشاغل به اهمیت استفاده ازعلائم تجاری به منظور تمایز دادن محصولات و خدماتشان  پی برده‌اند، اما بسیاری از این افراد هنوز متوجه اهمیت حمایت ازعلائم تجاری از طریق ثبت نمی باشند.

پس از ثبت علامت  مالک آن طبق قانون ثبت علائم تجاری نسبت به علامت ثبت شده  حق انحصاری پیدا میکندو  بموجب آن می‌تواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث با علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری وی هستند جلوگیری نماید.

اگر علامت تجاری ثبت نشود و رقبا  از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب اشتباه  می گردد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده کنند ، سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است بی تاثیر باشد. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری ثبت شده دیگری  استفاده کند، ممکن است مصرف کنندگان  تصور کنند آن محصول متعلق به همان ثبت شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها   از سود شخص یا شرکت کاسته  و مشتریان را گمراه می کند ، بلکه به حسن شهرت و اعتبارصاحب علامت نیز آسیب خواهد زد ، بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت خوبی نداشته باشد.

ماده 45 قانون ثبت علامت تجاری

این ماده مختصرا" به این نکته می پردازد که :  ثبت علامت جمعي يا اظهارنامه آن نمي‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداري باشد.