توضیحی در خصوص علامت تجاری 

علامت تجاری  عنوانی است برای هر نشانه  و نماد گرافیکی و  قابل رویت   که بتواند کالاها و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز سازد.

برند یا علامت تجاری متشکل از یک یا چند لغت ، حرف یا عدد یا ترکیبی از آنها می باشد. برند حتی می‌تواند از تصویر، نماد، طرح سه‌بعدی،  و  بعضا" اصوات  و نمادهای موسیقی و یا رنگ‌های مختلف تشکیل شده باشد. لذا در انتخاب و یا طراحی برند و ثبت برند از آزادی عمل بسیار�� برخوردار هستید.  به منظور ایجاد  حمایت حقوقی از برند لازم است که آن را به ثبت برسانیم .  باید بدانید که ثبت برند در مواردی ممنوعیت دارد . برخی از این موارد عبارتند از : ثبت برندی که سابقه ثبت عین یا مشابه دارد ، ثبت برند یا لوگویی که تصویری مخالف شئون اسلامی داشته باشد، ثبت اسامی متبرکه، اسامی جغرافیایی و اسامی مشهور نیز امکانپذیر نیست. ثبت برند مزیت بسیار دارد ،  من جمله اینکه به تبلیغات شما بسیار کمک می کند.  جهت عقد توافق نمایندگی لازم است . مقدمه و پیش زمینه اخذ علامت استاندارد  ، ایران کد ، پروانه بهره برداری و بسیاری موارد دیگر می باشد .

جهت ثبت علامت تجاری آیین نامه ای در قانون تجارت وجود دارد که مقررارت مربوط به ثبت علامت در آن تبیین گردیده است  در ماده 33 قانون علامت تجاری اشاره به هزینه های ثبت علامت شده است .

ماده 33 قانون علامت تجاری

ماده 33 قانون ثبت علامت تجاری

ماده 33 قانون ثبت علامت تجاری بیان می دارد که : اظهارنامه ثبت علامت به همراه نمونه علامت وفهرست كالاها يا خدماتي است كه ثبت علامت براي آنها درخواست شده و براساس طبقه بندي قابل اجراء يا طبقه بندي بين المللي باشد، به اداره مالكيت صنعتي تسليم مي شود. پرداخت هزينه هاي ثبت علامت بر عهده متقاضي است .

هزینه های ثبت علامت علاوه بر هزینه دولتی که جهت پشتیبانی ده ساله از علامت اخذ می گردد شامل هزینه های پستی ( ارسال ، پاکت و تمبر ) ، هزینه دونویت آگهی در روزنامه رسمی کشور و هزینه تشکیل پرونده و صدور گواهی ثبت علامت یا تصدیق برند برای متقاضی می باشد.