اقدامات پس از ثبت شرکت

دریافت شماره ثبت مندرج در آگهی تاسیس  به معنای شروع فعالیت نمی باشد شما ملزم به انجام اقداماتی هستید که پس از ثبت شرکت در قانون تجارت مشخص گردیده است این اقدامات پس از ثبت شرکت شامل اخذ دفاتر پلمپ قانونی ، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کداقتصادی می باشد. پس این اقدامات به دودسته اجباری و اختیاری تقسیم می‌گردد که به اختصار برای شما توضیح می دهیم .

اقدامات اجباری قیدشده در قانون عبارت‌اند از:

۱-پلمپ دفاتر مالی شرکت شامل دفتر روزنامه و دفتر کل

با استناد به قانون تجارت هر تاجری به غیر از کسبه موظف هستند دفاتر قانونی شرکت خود را دریافت نمایند این دفاتر عبارتند از : دفاتر روزنامه ، کل و دفتر دارائی می باشد.

دفاتر روزنامه به دفاتری گفته می شود که کلیه مطالبات ، خرید و فروش و واردات صادرات تجاری در آن ثبت می گردد.

دفاتر کل نیز دفاتری هستند که هفته ای یکبار کلیه اطلاعات دفتر روزنامه در آن منتقل می گردد. به صورت جداگانه در صفحات مشخص شده ای وارد می گردد.

دفاتر دارائی عنوانی است که به دفاتری اطلاق می گردد که در هرسال باید صورت جامعی از دارایی های منقول و غیرمنقول سال گذشته در آن وارد شود

2-تعیین حوزه و تشکیل پرونده دارایی:

کلیه فعالیت های اقتصادی از راه های مختلفی انجام می شود که هرکدام از طرفین نیازمند حمایت های قانونی می باشند تنها در صورتی مورد حمایت قرار می گیرید که خود را معرفی نمایید این امر برای جلوگیری از رقابتهای ناسالم و سوء استفاده اشخاص بسیار مهم و اساسی می باشد یکی از راههای شناخت فعالان اقتصادی تشکیل پرونده مالیاتی می باشد

کلیه شرکتها موظف هستند ظرف مدت 2ماه از تاریخ ثبت شرکت خود با مشخص نمودن حوزه مالیاتی اقدامات لازم را جهت تشکیل پرونده مالیاتی انجام دهند ومیزان مالیات سرمایه اولیه شرکت خود را پرداخت نمایند این مالیات دو در هزار سرمایه اولیه آنها می باشد به همین منظور بهتر است بلافاصله پس از ثبت شرکت به نزدیکترین اداره امور مالیاتی محل ثبت شرکت خود به منظور تشکیل پرونده مالیاتی مراجعه نمایید.

3-اخذ کد اقتصادی:

تمامی شرکتهای ثبت شده و ارگانهای دولتی باید دارای یک کداقتصادی باشند تا بتوانند برای رهگیری عملکردهای مالی خود که شامل : خرید و فروش ، صادرات و واردات می باشد را در فاکتورهای خود قید نمایند.

کداقتصادی در حقیقت شماره ای 12یا 16 رقمی می باشد که براساس قانون به اشخاص حقیقی و یا حقوقی تعلق می گیرد که کلیه فعالیت های خرید و فروش کالا و یا تولید خدمات مشغول هستند کلیه این اشخاص باید این کد را برروی فاکتورهای خرید و فروش خود درج نمایند. این امر منجر می شود که مالیت تعلق یافته به اشخاص با سند و مدرک باشد.

4-ثبت‌نام مالیات ارزش‌افزوده و اخذ کد ارزش‌افزوده:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند دو نوع مالیات به دولت پرداخت نمایند که عبارت است از :

  • مالیت عملکرد که با پایان سال مالی و ارائه اظهارنامه مشخص می گردد
  • مالیت بر ارزش افزوده که هر سه ماه یکبار پرداخت می گردد

با توجه به سامانه ای شدن کلیه روند سازمان ارزش افزوده با مراجعه به این سامانه ثبت نام کرده و کد ارزش افزوده را دریافت می نمایید.  در غیر این صورت متحمل جریمه مالیات بر ارزش افزوده می شوید.

5 -اخذ کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی:

کارفرما موظف است کلیه کارمندان و کارگران خود را به صورت دائم و یا موقت بیمه نماید و حق بیمه آنها را پرداخت نماید این امر با دریافت کدکارگاهی برای شرکت امکان پذیر می باشد.

حق بیمه کارمندان کلا 30 درصد از مبلغ کل قرارداد آنها می باشد که 7% آن را کامرمند و 23% انرا کارفرما پرداخت می نماید در غیر این صورت هر ذینفعی می تواند به وزارت کار به منظور پرداخت نشدن حق بیمه شکایت نماید.

برخی از اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت :

  1. ثبت لوگوی شرکت و نام تجاری شرکت

علامت تجاری یا اسم تجاری که امروزه بسیار از ان استفاده می گردد نیازمند آن می باشد که به نام مالکین آنها به ثبت برسد. تولیدکنندگان و واردکنندگان می توانند برای ثبت برند تجاری خود تقاضای ثبت آن را اعلام نمایند که میتواند به نام شخص حقیقی و یا حقوقی باشد این نام برروی محصولات و خدمات شما درج می گردد.نام تجاری یا همان برند می تواند باعث پیشرفت محصولات و خدمات شما شود.بهترین روش برای اینکه بتوان یک برند مناسب داشت این است که در وحله اول کیفیت را بالا برد و در مرحله بعدی تبلیغات گسترده داشت . و اینکه بتوانیم بازار مصرف را بشناسیم و نیازهای مصرف کنندگان را بدانیم سپس بتوان جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان خاص خود پیدا کرد . این خود به خود مشتریان وفادار را ایجاد می کند و این به نوبه خود یک تبلیغ بدون هزینه میباشد .

یک برند خوب باید دارای ویژگیهائی باشد .

  • پیام محصول را به مصرف کننده برساند .
  • فروش کالا و خدمات را افزایش دهد
  • نام تجاری را بتوان از لحاظ قانونی شناسایی کرد
  • تلفظ آن به صورتی باشد کلیه اشخاص بتوانند ساده و روان تلفظ نمایند.
  • براحتی در خاطر مصرف کنندگان نقش ببندد.
  • ایجاد جلب توجه در بین مصرف کنندگان نماید.
  • مزایای استفاده از محصول را در خود داشته باشد .
  • تمایز در بین محصولات مصرف کنندگان ایجاد نماید.
  1. اخذ کارت بازرگانی 

صدور کارت بازرگانی دارای تشریفات خاصی می باشد که رعایت کردن آن الزامی است متولی صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی می باشد. این کارت مجوزی می باشد که به دارندگان آن اعم از اشخاص حقیق و حقوقی این حق را می دهد که به امور بازرگانی مشغول شوند. اهتبار کارت بازرگانی برای مدت یکسال می باشد و بعد گذشت این مدت زمان امکان تمدید آن وجود دارد.

  1. انجام امور حسابداری

همانطور که علم و تکنولوژی در حال پیشرفت می باشد تاثیرات آن برروی تمامی علوم قابل مشاهده است از جمله امور حسابداری و حسابرسی تغییراتی که منجر گردید انجام کلیه این امور از روش های دستی به کامپیوتری ارتقا یابد که براي جامعه حسابداران بسيار مفيد واقع شد.

یکی از اساسی ترین تغییراتی که در امور حسابداری ایجاد شد صرفه جویی در وقت می باشد. به اين صورت كه يك نرم افزار حسابداري قابليت پردازش حجم بالايي از اطلاعات را در كسري از ثانيه دارد و معمولا بخش عظيمي از امور حسابداري را به صورت خودكار انجام مي‌‌ دهد.

  1. تهیه کارت ویزیت و ست اوراق اداری

شرکتهایی که به صورا رسمی شروع به غعهالیت می نمایند عموما دارای کارت ویزیت با نام شرکت و درج شماره ثبت آن می باشند و یا ست های اداری شکیل و زیبایی که برای محل فعالیت خود طراحی می نمایند.

طراحی یک کارت ویزیت از مهمترین ابزار بازاریابی می باشد این امر منجر میگردد که بتوانید کلیه اطلاعات خود را از طریق تبلیغات در اختیار مشتریان قرار دهید. برای زیباتر شدن طراحی و چاپ کارت ویزیت می توانیم از یک آرم یا لوگو استفاده کنیم

  1.  وب سایت شرکت.

با ورود اینترنت به زندگی روزمره مردم و بازارهای جهانی هر گونه گسب کاری که شروع بع فعالیت می نماید برای ارائه محصولات و خدمات خود و شناخته شدن آنها ناگزیر است از اینترنت استفاده نماید کع از مهم ترین راهای مطرح شدن در شبکه جهانی اینترنت داشتن سایت مناسب با توجه به نوع خدمات می باشد.

  1. افتتاح حساب بانکی

موسسین شخصیت های حقوقی برای انجام مراودات مالی خود نیازمند حساب بانکی به نام شرکت می باشند تا بتوانند از خدماتی از قبیل کارت نقدی متصل به حساب تلفن بانک، اینترنت بانک، موبایل بانک و پیام کوتاه و دریافت دست چک استفاده نمایند.

اقدامات اجباری و اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت در مجتمع ثبتی ایلیا به صورت تخصصی انجام می‌گیرد . ما مجموعه‌ای از خدمات را در کنار هم در اختیار شما قرار می‌دهیم تا شما فقط با آسودگی خاطر تجارت نمایید.