جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ارزش گذاری برند و نحوه قیمت گذاری برند

ارزش گذاری برند

ارزش گذاری برند و تعیین ارزش و قیمت نام و علائم تجاری باید بر اساس اصول و قواعد خاص اداره مالکیت صنعتی در بخش ثبت برند انجام شود، ارزش گذاری علامت و علائم تجاری در ایران را می توانید از طریق مطالعه مقاله زیر بیاموزید و در صورت پیش آمدن هر سوالی در این زمینه با وکلای مجتمع ثبتی ایلیا تماس بگیرید.

ارزش گذاری برند

وقتی از ارزش برند صحبت می‌کنیم در حقیقت منظور ما ارزش مالی برند است. نه ارزش ذهنی یا نظر مشتری نسبت به آن برند. البته ارزیابی برند تجاری معیارهای متفاوتی دارد اما در اغلب رویکردهای سنجش ارزش برند بیشتر ارزش مالی آن در نظر گرفته شده است. به طور کلی برند و ارزش آن بر اساس معیارهای زیر تحلیل می شود :

  • تحلیل مالی برند و قدرت برند
  • میزان تقاضا و میزان فروش در تحلیل مالی برند مورد بررسی قرار می گیرند.

قدرت برند نیز شامل مقدار تمایز برند و در عین حال مرتبط بودن آن ‌با کالا و خدمات مورد نظر است .همچنین اعتبار برند و عملکرد آن در بازار قدرت برند را نشان میدهد میزان وفاداری مشتریان و مصرف کنندگان و نیز ارائه کیفیت مورد انتظار همه از مواردی هستند که معرف قدرت برند می باشند پس با در نظر گرفتن قدرت برند و و تحلیل مالی برند ارزیابی برند تجاری انجام می شود.

ارزش گذاری برند

روش ارزش گذاری برند

یکی از شرکتهای بین المللی متخصص در زمینه برآورد ارزش ویژه برند یعنی کمپانی اینتربرند ارزش گذاری برند یا brand evaluation را به این طریق محاسبه می‌کند:
پتانسیل فروش برند در آینده و بازار فعلی آن را در نظر می گیرد به رقم قطعی برای ارزش برند دست یابد البته فاکتورهای دیگری را نیز می توان برای ارزش گذاری برند در نظر گرفت مثلا کیفیت برند، نگاه مشتریان، قیمت برند، سهم بازار، عمر برند و دوام آن همه مواردی هستند که بر ارزش برند یا قدرت آن تاثیر دارند.

روش های دیگری نیز تاکنون برای فرمول محاسبه ارزش برند استفاده شده است مانند روش براون Brown که برای تخمین ارزش برندهای معروفی مثل آمازون، یاهو و استارباکس استفاده شده است.

نحوه قیمت گذاری برند

در دنیای امروز هر چه برندها سنجش پذیرتر میشوند شرکت ها نیز با رقابت بیشتر بر ارزش آن می افزایند. ارزش برند وسیله ای برای افزایش منابع مالی، قیمت برند ، نرخ اعطای جواز نمایندگی، ارزیابی ادغام شعبات و توجیه قیمت سهام است.

ارزش سهام شرکت کوکاکولا بدون در نظر گرفتن ارزش برند به کمتر از نصف کاهش می یابد ( 120 میلیارد دلار در مقابل 50 میلیارد دلار ) ، بنابراین در مجموع باید گفت که برند مهمترین سهم در ثروت و اقتصاد یک مجموعه تجاری است از زمان ثبت برند تا زمان به شهرت رسیدن آن هرآنچه در راستای ارتقای کیفیت برند و بازاریابی آن انجام شود همه بر ارزش برند و متعاقباً میزان تقاضای آن اثرگذار است بنابراین به هنگام ثبت برند انتخاب نام مناسب برای برند و نامی که برند سازی را ممکن کند بسیار مهم است که مجتمع ثبتی ایلیا در این امر مشاوره های تخصصی رایگان ارائه می نماید.

در پایان باید بگوییم که سازمان جهانی ایزو در سال ۲۰۱۰ اقدام به انتشار لیستی از موارد موثر بر ارزش برند نمود که می توانید آن را تحت عنوان ایزو 10668 مطالعه کنیدو مجتمع ثبتی ایلیا نیز کوشید تا در این مطلب خلاصه ای ازاین استاندارد بین المللی برای ارزش گذاری علائم تجاری را به شما ارائه دهد.

در صورت نیاز به مشاوره های تخصصی در حوزه ثبت علامت تجاری و برند و دیگر خدمات ثبتی و حقوقی با وکلای ثبت برند مجتمع ثبتی ایلیا به عنوان بهترین مجموعه ثبتی در ایران تماس حاصل نمایید.

4.5/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها